خانه تالار گفتگو دانلود خبرنامه سفارش سایت درباره ما ارتباط با ما حمایت از ما تبلیغات

درس 2 : بهینه سازی سایت یا SEO چیست؟

بهینه سازی سایت یا SEO چیست و چه کاربردی دارد؟

کلمه SEO در زبان انگلیسی مخفف عبارت Search Engine Optimization می باشد. در فارسی هم به معنای بهینه سازی سایت جهت موتورهای جستجو معنی شده است.
SEO یا بهینه سازی سایت شامل کارها و تکنیک هایی است که به وسیله آن می توان صفحات یک وب سایت را برای موتورهای جستجو، قابل درک، خوانا و بهینه کنیم. SEO تکنیکی برای انجام کارهای زیر است :
  • طراحی و توسعه یک وب سایت برای نمایش در رتبه یا rank بالاتر در نتایج جستجو.
  • افزایش حجم و کیفیت ترافیک ورودی به وب سایت از طریق موتورهای جستجو.
  • بازاریابی بهتر با علم به این که موتورهای جستجو بر حسب چه الگوریتمی کار می کنند و همچنین کاربران و اینترنت به دنبال چه می گردند.
درواقع SEO یا بهینه سازی وب سایت یکی از زیرشاخه های بازاریابی توسط موتورهای جستجو است. در مسئله SEO، یکی از نکات مهم رعایت کردن کپی رایت است، زیرا اکثر تکنیک ها و روش های بهینه سازی سایت بر پایه متن یا محتوی موجود در سایت ها، عمل می کنند.
قبل از این که شروع به انجام بهینه سازی سایت یا SEO نمایید، ابتدا بایستی بدانید موتورهای جستجو چگونه کار می کنند.

آموزش – موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

موتورهای جستجو چند کار اصلی را برای خواندن محتویات سایت ها و ارائه نتایج جستجو به کاربران انجام می دهند که مهم ترین آن ها عبارت است از :
  • Crawhing یا خزیدن : Crawling به مجموعه عملیات خواندن کلیه محتویات صفحات یک وب سایت و لینک های موجود در آن و ذخیره در پایگاه گفته می شود. معمولا عملیات Carwling توسط یک نرم افزار که به آن ربات خزنده (Carwler یا Spider) گفته می شود، انجام می شود. Google اسم ربات خزنده خود را Googlebot گذاشته است.
  • indexing : indexing یا شماره گذاری به مجموعه عملیات شماره بندی کلیه محتویات و صفحات خوانده شده توسط ربات خزنده از هر وب سایت و دسته بندی و ذخیره آن ها در پایگاه داده مرکزی موتور جستجو گفته می شود. این اطلاعات بعدا و در صورت نیاز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
    اساسا در عملیات indexing، موتور جستجو کلمات و عباراتی که در صفحه زیاد تکرار شده و صفحه را تشریح می کنند، شماره گذاری کرده و هر صفحه وب را به یک یا چند کلمه کلیدی یا keyword مرتبط می کند.
  • Processing : هنگامی که یک درخواست جستجو به موتور ارسال می شود، موتور جستجو کلمات آن را پردازش می کند. سپس کلمات جستجو شده را با کلمات index شده در پایگاه داده خود مقایسه می کند.
  • محاسبه ارتباط کلمه یا Calculating Relevancy : پس از پردازش کلمات جستجو شده توسط کاربر، موتور جستجو صفحاتی که آن کلمه یا عبارت را شامل می شوند، از پایگاه داده استخراج کرده و مرتب می کند.
  • نمایش نتایج ResnHs : در آخرین مرحله، موتور جستجو به ترتیب بهترین صفحات یا وب سایت هایی که کلمه یا عبارت جستجو شده توسط کاربر را شامل می شوند، در صفحات نتایج نمایش می دهد. کل تکنیک های SEO در این خلاصه می شود که سایت یا صفحه ما در این رتبه بندی از همه بالاتر باشد.
موتورهای جستجو مثل Google یا Yahoo، معمولا الگوریتم های جستجو و ارتباطات کلمات با صفحات مختلف را چندین بار در یک ماه به روز رسانی می کنند. وقتی شما مشاهده می کنید که رتبه یا rank تان در یک کلمه تغییر کرده است، به دلیل به روز رسانی ارتباط کلمات و تغییر الگوریتم های موتور جستجو است و تقریبا از کنترل شما خارج می باشد.
نکته :

موتورهای جستجو مثل Google یا Yahoo، معمولا الگوریتم های جستجو و ارتباطات کلمات با صفحات مختلف را چندین بار در یک ماه به روز رسانی می کنند. وقتی شما مشاهده می کنید که رتبه یا rank تان در یک کلمه تغییر کرده است، به دلیل به روز رسانی ارتباط کلمات و تغییر الگوریتم های موتور جستجو است و تقریبا از کنترل شما خارج می باشد.


نکته :

عملکرد و پروسه پردازش کلمات و صفحات وب در اکثر موتورهای جستجو بسیار شبیه به هم است، اما در نهایت این الگوریتم و نحوه رتبه بندی یک موتور جستجو است که باعث ایجاد تفاوت در رتبه بندی کلمات و نتایج جستجو متفاوت می شود


مفهوم کپی رایت در SEO چیست؟

کپی رایت در SEO یا SEO Copywriting به تکنیک نوشتن متن های قابل مشاهده در یک صفحه وب گفته می شود به صورتی که خواندن آن برای کاربر اینترنت سریع و ساده بوده و در عین حال پارامترهای لازم جهت SEO را نیز رعایت کرده باشد. علاوه بر لزوم قابل مشاهده بودن متن، کپی رایت در SEO پارامترهای دیگری را جهت افزایش قدرت صفحه در کلمات مورد جستجو بهینه سازی می کند. از جمله این پارامترها می توان به عنوان صفحه (Title)، توضیحات (Description)، کلیدواژه ها (keywords)، هدرها (Heading) و متن های جایگزین (alternative text) اشاره کرد. ایده اصلی در کپی رایت SEO این است که موتورهای جستجو صفحات اصلی و حقیقی برای ارائه اطلاعات می خواهند و نه صفحات اسپمی که فقط واژه های خاصی به صورت پشت سر هم در آن ها تکرار شده و یا حاوی لینک هایی برای رفتن به سایر صفحات جعلی دیگر هستند.

رتبه صفحه یا Search Engine Rank چیست؟

هنگامی که کاربر یک keyword را در موتور جستجو Search می کند، موتور جستجو هزاران صفحه ای که آن کلمه درون آن ها وجود دارد را نمایش می دهد. رتبه یک صفحه یا سایت بر حسب این که در ترتیب نمایش صفحات نتایج، کجای آن قرار دارد، تعیین می شود. برای مثال اگر برای یک کلمه، موتور جستجو صفحه شما را به عنوان گزینه اول در نتایج نشان دهد، رتبه یا rank صفحه شما 1 است، که بالاترین رتبه محسوب می شود.
توجه :

بهینه سازی سایت یا SEO به طور کامل عبارت از تکنیک ها و کارهایی برای توسعه و طراحی یک صفحه تا در رتبه اول نتایج جستجو نمایش داده شود.


مفهوم on-page و off-page در SEO به چه معنی است؟

به طور کلی 2 راه برای بهینه سازی و SEO یک صفحه یا سایت وجود دارد :
on-page SEO :

شامل تهیه محتوی خوب برای صفحه، انتخاب کلیدواژه یا keyword های مناسب، قرار دادن keyword ها در جای خوب، تعیین عنوان یا title صحیح برای صفحات و ... می شود.


off-page SEO :

شامل کارهایی در خارج از صفحه مثل لینک سازی، افزایش محبوبیت صفحه یا لینک با اشتراک گذاری آن، ثبت صفحه در موتورهای جستجو، تبادل لینک و ... می شود.